Matka 2019 -messut olivat jälleen menestys. Reilusti yli 60.000 kävijää on hieno saavutus. Marinaa kuuluu, että joka vuosi messut ovat pienentyneet ja tarjonta kaventunut. Faktisesti näin ei ole, ainoastaan isot matkanjärjestäjät ja lentoyhtiöt ovat pienentäneet näkyvyyttään. Uusia pienempiä toimijoita messuilla on joka vuosi enemmän.
Tänä vuonna messuilla oli myös Aurinkorannikon yhteisosasto. Viimeksi vastaavaa yhteistyötä kokeiltiin noin kymmenen vuotta sitten, silloin kokoavana voimana oli paikallinen yrittäjäyhdistys. Tällä kertaa osastoa järjesteli Fuengirolan kaupunki ja Andalusian turistitoimisto. Käytännön asioita hoiti muutama suomalaisyrittäjä.
Osasto oli tänä vuonna iso ja se herätti runsaasti huomiota. Kyse oli ensimmäisestä kerrasta, tulevaisuutta varten saatiin paljon oppia. Yhteistyössä asiaa kannattaa jatkossakin tehdä, se on kustannustehokasta ja osastosta saadaan tehtyä riittävän iso, jotta se löytyy helposti.
Petrattavaakin tämän vuoden osastosta löytyi. Tulevaisuudessa on ehdottomasti kiinnitettävä huomiota visuaalisuuteen ja toiminnallisuuteen. Nyt osasto oli hieman toimistomainen, se ei parhaalla mahdollisella tavalla myynyt unelmaa auringosta ja monipuolisista toimintamahdollisuuksista. Kinkunleikkaaja tai vaikkapa flamenco -esitys saattaisi myös olla houkuttelevuutta lisäävä tekijä. Kehitysideoita kannattaa pyöritellä, kun ensi vuoden osastoa ryhdytään suunnittelemaan.
Tärkein anti Fuengirolalle oli kaupungin saama julkisuus Suomessa. Pormestari Ana Mulan positiivishenkiset haastattelut näytettiin Maikkarin puolella sekä Seitsemän – ja Kymmenen uutisissa. YLE näytti myös haastattelun sekä alueellisissa että valtakunnallisissa uutisissaan. Parempaa peittoa on käytännössä mahdoton saada.
Pääkirjoitus
Lisää kommentti