Matka 2019 messujen teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset matkailevat mieluiten kulttuurin ja historian perässä. Näitä kokemuksia he haluavat löytää Euroopan kaupungeista. Myös aurinko ja hiekkaranta ovat edelleen suosittuja. Ja turistit haluavat jälleen ostaa matkansa palveluntuottajilta, omatoimimatkailu on menettänyt suosiotaan.
Edellä kerrottu on pelkkää ilosanomaa Aurinkorannikolle. Tutkimuksen mukaan lähes jokainen suomalainen haluaa matkustaa Andalusiaan. Täältä löytyvät Euroopan vanhimmat kaupungit, joiden kulttuuritarjonta on ylitsepursuavaa. Historiaa, Flamencoa, kulinarismia ja Rock´n´rollia. Täältä löytyy kaikki se, mitä halutaan.
Kun noihin intohimoihin lisätään vielä se fakta, että Málagaan pääsee Suomesta helpommin ja halvemmalla kuin koskaan, Aurinkorannikon yrittäjillä pitäisi olla kissanpäivät lähitulevaisuudessa. Se on mahdollista, se vaatii kovaa työtä ja ennen kaikkea sellaisia konsepteja, jotka kiinnostavat turisteja.
Elämysten tuottaminen on paitsi mukavaa, myös riskaabelia puuhaa. Kun asiakas viedään retkelle vaikkapa Granadaan, jollekin vierailu mustalaisluolissa voi olla haaveiden täyttymys. Samalla bussilla matkannut fiinimmästä touhusta pitävä voi karsastaa ronskia lähestymistapaa ja hygieniaa, joka ei ole tuttua viiden tähden hotelleista.
Matkailuyrittäjien, kuten palveluyrittäjien muutenkin on hyvä osata lukea asiakkaitaan. Kaikille ei kannata tarjota kaikkea, silloin tulee paljon narinaa ja reklamaatioita. Räätälöidyt palvelut ja kohteet ovat avain menestykseen nykyaikaisessa matkailussa.
Pääkirjoitus
Lisää kommentti